Rabu, 9 Januari 2013

Cuti Khas (Cuti Bersalin)


2hari lepas sepatutnya saya register sem baru. Tapi sem ni saya mintak cuti khas sebab nak bersalin.

Sebenarnya boleh je saya register macam biasa, sebab saya deliver bulan 3, final exam saya bulan 6. Tapi atas sebab alasan saya tersendiri, saya memang tak nak amek exam ACCA utk sesi June 2013. So, better saya terus cuti 1 semester terus :P

terus bayar RM 50 utk tangguh semester directly from ATM
Malas nak Q di kaunter Bank Islam

Saya ada lagi 1 paper utk complete-kan ACCA saya ni, provided that saya pass 2-2 paper saya sem lepas *result tak keluar lagi. Examiner tengah busy marking ni. HAHA*. Utk 1 paper lagi, saya macam nak amek di luar je. Pastu utk exam, saya tumpang mana2 exam centre macam saya buat sem lepas.

Eh bukan UiTM dah tak bagus ke hape. Jangan fikir bukan2. Sebab saya amek keputusan nak amek tuition provider diluar sbb sem depan mesti beybee dah keluar. Agak payah saya nak berulang alik ke Shah Alam. Tambah pula class saya hari2, sehari HANYA 2 jam SAHAJA. Agak tak berbaloi utk saya redah jammed.

After bincang dengan Incek husband, mungkin saya akan kekalkan status saya di UiTM & sambung di luar. Boleh, tapi kena bayar fee RM 50 utk kekalkan status kot? Ntah, saya xsure RM 50 utk ape. HAHA. Saya main pakai bayar je :p



Borang permohonan ni dari sem lepas dah settlekan
Sonang aih, naik sem ni tak kalut :P

Boleh je nak keluar terus dari UiTM tanpa bayar fee, tapi tak ada konvo la. Kahhh Kahhh. ye, itu yang aku nak sangat, nak berkonvo dengan Hannah Jr :P. Di tempat lain (IPTA / IPTS), kalau dah complete ACCA, memang abes gitu je, xada konvo bagai :P

Tu je sebenarnya, nak konvo punya pasal, sanggup bayar RM50 semata-mata. Kehhh kehh :P


Surat sokongan dari Klinik Luar yang saya buat Check-up :)

Tapi planning utk sem depan, saya xsure nak complete-kan terus lagi 1 paper or keje dulu. Ikotkan saya, nak kerja je dulu. nak bagi 'otak' saya rest jap. Hoiiiii, penat okeh belajar non stop dari zaman matrik, degree, professional. 

Orang lain 25tahun dah pegang duit sendiri, aku dok pegang duit Incek husband bagi tetiap bulan je. Kahhh Kahhh :P. Itu pon dia transfer ke ATM je & kad ATM dia *Not the main bank ATM dia*, dia bagi saya pegang. Kira semua perbelanjaan saya, dari duit tu la, tak cukup, dia transfer lagi. Jarang dia bagi cash, sebab kami jarang pegang cash yang bayak. Zaman sekarang bahaya oooo. Sekali hilang, menangis la kooo :P



Yahooooo dah diluluskan oleh Timbalan Dekan :)

Dia kata, tak ada lagi student profesional full time cuti bersalin
kira saya org pertama yg apply
Kahhhh kahhh xpe, bior saya catat sejarah :P

Beliau sempat buat joke dengan saya :

 " Good luck for u, struggle Mom! "
"tak sangka U dah struggle up to this point. Lagi 1 paper je nak complete"
"I tahu betapa payahnya pregnant time study sbb I dah laluinya"

Ohhh saja bikin aku touching tau T____T

Tapi saya tak sure lagi sem depan sama ada :

1) Buat part time study
2) Buat full time study *alang2 satu paper je lagi*
3) tangguhkan dulu, kasi rest ini otak, Kahhh Kahhh


mak buyong ni memang macam ni. Slalu gagal buat keputusan. Kadang2 suruh Incek husband buatkan keputusan on behalf of me sbb malas nak fikir. Ngok ngekk betul kan? HAHA


p/s : 
1) Buat kawan2 yang masih teruskan pengajian ACCA, Good luck ye. Hebat korang, azam yg sangat tinggi! :)

2) Heidi dah apply cuti khas? Hikkk HIkk :)




7 ulasan:

Aeen berkata...

lagi 1 je ke anne??better ko sambung je terus...senang...kalao ko keje dulu pas 2 ko nk sambung nnt otak dah tepu nk blaja..sbb dah syok bekeje..that is my opinion la.. :)

hAja berkata...

N, kite rasa N cuti pantang nanti terus je apply kerja. kalau dapat pegi kerja, kalau tak smbung blaja sementara tunggu interview. sbb kita rasa nak tngu company reply pnggil interview pun agak lama. apply je dulu

StrewberiManis =) berkata...

aeen :

tu la aku pon fikir macam tu
tapi bila dah sambung study, terasalah amat penat otak ni
tu yg aku nak rest jap dr study
tapi bila rest, nak start balik
kemain payah.
otak dah berkarat plus dah seronok pgg duit

kannn kannn? adoiiii susah betul nak buat keputusan :P

StrewberiManis =) berkata...

haja :

N ada terfikir gak macam tu
tapi dibuatnya company panggil interview masa pantang gimano?
Kahhh kahhh

kejap, N suruh husband N fikirkan mcmana
malas nak fikir & buat keputusan :P

hAja berkata...

dasyat btul pembawakan baby N nih. nk buat keputusan pun slalu kene brainstorming ngn husband dulu. hahaha.. alaaa, cari je dulu byk2. msti ada yg sngkut agak2 nk habis pantang nnt. kte pun rasa menyesal plak lepas exam haritu baru sibuk mncari. mcm lmbat. skng bosan dah duk saje2

Mrs. Sanni berkata...

kat mana nak dptkan borang cuti khas?kalau cuti 1 sem tuh disebabkan kerana hal penjagaan anak di mana anak2 masih kecil dan tiada siapa yg boleh jaga/kekangan bajet untuk hantar ke nursery...bagaimana?

StrewberiManis =) berkata...

Mrs sanni:

Awak amek kat kaunter ofis fakulti awak.
Selalunya diorang dah letak kat tray letter holder
Kalau xde, mintak kat staff situ ;)