Ahad, 19 Jun 2011

Persiapan Kawin : Cik Stoberi Penat T__T



Punca kepenatan yang melampau :


1) Minggu ni terasa betul kepenatan. Siang malam ke sana kemari menyetelkan persiapan kawen saya. Walhal kendurinya hujung tahun. Persiapan macam bulan depan je nak nikahnyaaaaa :P. Well, saya jenis tak suka buat last min. Satu lagi hujung bulan ni or awal bulan depan saya nak balik Shah Alam menyambung course profesional, ACCA. Saya risau xsempat nak "lari" balik Gombak utk buat persiapan.



2) Selasa baru2 ni, kan saya ada HIV test. Before & after test tu, memang kami shopping barang hantaran. Tapi sempat beli barang Incek Fauzy je. Sebab saya memang nak utamakan barang dia dulu. Dia kerja, xkan nak saje2 amek cuti semata-mata beli barang hantaran? barang saya ni bila2 buleh beli. Asal free & rajin, capai kunci kereta, terus p kedai. Saya cuti kan, punyai masa yang banyak :) Selesai HIV test, kami ke OU, cari barang saya pula. Tapi xde yang berkenan pon T_____T. Tu yang plan MINGGU ini kena JUGA beli barang hantaran saya :P Maka terciptalah plan ke OU dengan Huda esoknya :) Tapi kena tunggu minah tu balik sekolah dululah baru ke OU :P



3) Dek kerana service ketika buat HIV test macam ^&()$#@!), plus sebelum HIV test meneman Incek Fauzy cari barang dia, after HIV ke OU pula, pastu ke OU balik dengan tangan kosong sebab xde barang saya yang berkenan :(, Terus otomatik rasa penatttttt sangat. Sampai saya nak cancelkan appoitment dengan pihak catering malam tu. Nasib baik saya take a nap around 30min after magrb. Pastu terus cargas & buleh jumpe pihak catering. Siap buleh update blog lagi lepas balik tu :P. Mata cerah maaa.. :P



4) Siang keluar cari barang, malam jumpa vendor. Ini pon sumpah penat juga. Siang dah ke sana ke mari atas jalan yang jammed, plus cari2 barang yang saya nak tapi xde, perghhhhh rasa nak bakarrrrr je OU tu. Kesal sebab saya bukanlah jenis high taste. Tapi barang2 yang dicari jenis terlampau vouge & xberkenan T_____T.



5) Puas merayau keluar masuk butik di OU, saya TERJUMPA handbeg yang PALING simple & terus berkenan sangat. Berapa harganya, saya sanggup bayar. Saya budget mesti murah aje sebab designnya pon simple aje :) Sampai macamtu sekali saya punya semangat yang hampir giveup . Sebab dah xlarat nak keluar masuk kedai2 yang jual handbeg T____T. Sampai2 rumah, Mak pula xberkenan. Katanya HANDBEG ELLE saya yang digunakan utk membuat hantaran adalah agak besar. Xsesuai nak letak dalam dulang. Mak, ni dah abes 'simple' N cari. Yang lain mostly jenis besar gabak, talinya macam besi2 berangkai ibarat rantai beskal (bukan yang jenis kulit). HANDBEG ELLE ini je yang abesssss simple dah. Tapi Mak xberkenan. katanya handbeg hantaran selalunya kecil, tali halusssss. Ohhh itu pesen, LANGSUNG xjumpa di OU. Buleh bayang x punya besar OU tu, handbeg tali halus xde. Saya pon memang mencari jenis itu. Finally LEBURlah RMXXX+- Handbeg ELLE saya tu. Mak kata if ada yang lain, belilah yang lain sementara ada masa lagi T________________T. *Nanti nak pujuk2 mak supaya mak berkenannnnnnnnn handbeg ini. So saya xperlu beli yg lain :p



6) Kasut pula, saya rembat heels CHARLES & KEITH. Semua kedai kasut dekat OU tu, saya dah masuk. 1 pon xberkenan sebab SATU : terlampau vouge. DUA : saya xberkenan, TIGA : xde ke heel yang simple tapi ade tali dekat belakang tumit sebagai sokongan? Semuanya jenis "selipar yang bertumit" sebab xde tali dekat belakang yang menampakkan "sedikit" formal. Uhhhh sumpah give up cari heels. Tapi dalam pada mencari heels, ada jugaklah terembat sandal. KAHH KAHH KAHH



7) Cari perfume pon rumit jugak T____T. Saya berkenan jenis bau strewberi SAHAJA. Yang lain2, KURANG lah. Finally saya jumpa perfume bau strewberi memang kaw2 la bau dia. Kau sembur harini, 3 hari kot bertahan? HAHA sumpah kuat gile bau dia. Slalunya bau jenis fruitty (strewberi) ni, bau dia soft2 je, baru best. Tapi ini dah kuat gile sampai promoter tu baru sembur dekat kertas testing tu tapi aku xcium sendiri kertas tu, AKU PON DAH NAK PENGSAN T______T. Saya syak perfume ini mengandungi kadar alkohol yang tinggi. Bila ditanya, YES. Alkohol dia bape % ntah, lupe, tapi banyak la. Xsilap saya kadar alkohol yang diluluskan oleh JAKIM is 0.01%. Saya ingat2 lupa, baru ni JAKIM putuskan. Betulkan saya eh if saya silap kadar % yg diluluskan itu :)



8) Maka pencarian perfume sebagai hantaran gagal dicari di OU. Dahla keluar masuk banyak kedai perfume, bila dah jumpa yang jenis bau strewberi, xberkenan pula. Saya was-was adakah alkohol perfume itu buleh dibawa solat. Saya call ayah masa tu, ayah cakap alkohol ada 2 jenis. Alkohol bahan organic & chemical. 2-2 jenis ini ada yang buleh dibawa solat & diputuskan oleh JAKIM baru2 ini. Tapi nak mengenalpasti sejauh mana jenis alkohol yang digunakan, itu agak payah sebab xdinyatakan dibelakang kotak perfume. Kata ayah, kalau dah was2 or buleh elak, baiklah dielakkan T_____T Ok, gagal lagi misi mencari kesemua barang hantaran saya pada hari tersebut.



9) Ohh ye purse hantaran saya "pakai amek aje dengan memilih sambil tutup sebelah mata" setelah berkenan. Sebab dah xlarat nak survey setiap kedai purse di OU T_____T. Mostly jenis ala2 besar gabakkkkk seperti Mak Datin, xpon jenis fancy2 seperti purse di zaman remaja. Ahhhh tak berkenan langsung haku 2 jenis purse macamni. Penat kau tau x nak shopping ni. Sebab saya bukan jenis kaki shopping & taste saya begitu simple. Tapi pelik, simple2 pon, masih xdapat nak penuhi kehendakku yang simple ini T_____T. Finally saya masuk balik BUTIK ELLE setelah dah masuk tadi beli hadbeg. Tapi masuk kali ini amek purse, belek2 sket, terus bayar. Nasib Mak berkenan. If x, lebur lagi RMXXX+- haku :(



10) Setelah penat di OU, kami (saya & huda) terus pecut ke Wangsa Walk pulak. HAHA. Sebab semalamnya, kami dah ke Wangsa Walk & JJ. Survey barang2 hantaran. If berkenan, terus beli. Malas nak ke OU sebab malas nak drive sampai ke sana. HAHA. Sekalinya xde pon barang2 yang saya berkenan. Cuma ada perfume strewberi FREE alkohol. Mulanya saya xnak beli lagi sebab plan kalau xde yang berkenan, esok ke OU je. Sana kan banyak shop. kau pilih je nak masuk shop mana compared dengan Wangsa Walk yang shopnya xsebanyak OU. So perception saya mesti OU lagi banyak choice :). Tapi dah saya xyakin dengan perfume dekat OU tu, terpaksalah berpatah balik ke Wangsa Walk. HEHE. Perfume strewberi ni mmg FREE alkohol. Saya yakin. Sebab bau dia "tak setajam" bau perfume tadi dimana kau sembur harini, tahan selama 3 hari. HAHA. Oh ye, before beli perfume tu, saya dah study sket brand & ingredient perfume ni melalui handphone saya. nak online, xbalik rumah kan. Terus ke Wangsa Walk dari OU. HEHE. So online tru HS aje la. Saat2 "genting" ni, kita gunakan kemudahan yang ada agar xterkeluar dari landasan syarak :) Yes, diluluskan oleh JAKIM :)



OK semua barang hantaran saya dah complete. Kecuali gelang as batal air sembahyang. Tu nanti beli kemudian. Sebab tunggu HABIB buat sales lagi. Sales mid year aritu TERLEPAS. HAHA. Ohh satu lagi handbeg. Mak kata kalau ada yang lagi kecil, beli. handbeg ELLE tu bukanlah besar gabak sampai kau buleh bawak beg itu ke kuliah. HAHA, tapi dia agak lebar sedikit. Tak tinggi & kurus macam mak nak. Tali dia pon cuma GEMUK sikit aje. Alaaaa saya rasa muat je letak atas dulang. malah xdelah besar sangat. Saya rasa handbeg saya yang INI lagi besar tau. sumbat botol susu & pampers anak pon muat okeh. Anak? yes, beli 1 bandbeg yg buleh digunapakai dalam tempoh yg panjang & lama. kang beli kecik sangat, dah ada anak nanti kena tukar handbeg lain. Dahla saya ni jenis xsuka shopping handbeg2. sandal xpe. HAHA ;p



11) 2ari lepas Abg Halim email saya quotation. Tunjuk dekat ayah, ayah tengok total amount je, terus kata 'oklah tuuu'. Since saya ni jenis details nak mampos, saya check balik apa yang saya tulis masa meeting dengan Abg Halim, takut dia tertinggal or saya rasa perlu utk tambah after meeting dengan catering (saya xsempat blogkan pasal catering lagi. Later eh? PROMISE :) Nak update after balik meeting tu tapi badan dah penat. So masuk tdo ajelah :P ) yes, saya re-type balik apa2 yg dah dibincangkan masa meeting. Macam tulis yang proper balik la. If dah finalized, saya akan print 2 copies. Satu vendor pegang, satu lagi saya pegang. Sebab nak ingatkan vendor2 tu apa yg perlu dia supply masa kenduri kelak. Saya risau ada yang xcukup contohnya order kerusi 300units, dapat 200units ke. ohhh mintak simpang la. Ye saya tau mesti dia ada copy checklist seperti tercatit di quotation. Tapi saya nak INGATkan lagi sekali bagi pihak saya. Saya betul2 risau, sebab ini kenduri sulung. Kata org2 yang dah berpegalaman, kenduri sulung ini buleh jadi macam2. Contoh paling simple saya bagi eh, masa meeting, mintak sediakan pisau potong kek & amount sewa pisau tu dah masuk dalam bil. tapi masa hari kenduri, pisaunya xde. Alasan, TERLUPA. sebab tu saya sediakan checklist & bagi dekat vendor. before barang2 sampai sini, tick satu2. Manual sket eh. HAHA. Since aku ni jenis begitu teliti, amat bagus sekali saya buat checklist sebegini. tapi saya xjanji dapat buat 100%. Yela xsemua yang kita plan akan menjadi. Atleast kita prepare or halang dari jadi benda yang x diingini :P



11) Ohh kad kawin saya design masih belum direview oleh ayah. Xpela, tu to do list bulan July punya :P



12) Tadi nak order sticker utk dilekatkan di kotak doorgiift. "terima kasih dari Hannah & Fauzy sekerluarga n blaaa blaaaa serta di masukkan corak sikit". Tapi bila ditanya total harga, Rm1,095. Hoiiiiiiiii sticker hape kau jual ni sampai RM1k ni? Jangan nak tipu aku eh? Aku dah survey harga kedai kau tu jugak minggu lepas. SA tu kata dalam RM 200 ++. Sampai lebih dr double kau mark up? Siotttt gile. Terus cancel. Padan muka kau. Elok2 dapat rezeki RM200++, tapi kau menipu sampai markup lebih dr double, terus xde rezeki. Tulah, menipu lagi, Tuhan dah tunjukkan balasan cashhhhh lagi tu. Tak faham dengan mentaliti org sekarang. Dapat job yg banyak, terus mata tu tunjuk simbol RM. Niat kita nak tolong org melayu, tapi dia sendiri tikam kita. Haishhhhhh dunia akhir zaman beginilah T____T. Akhirnya petang tadi kami keluar sia2 je. Duk umah layan cekodok pisang & Air Teh O panas lagi sedap.



13) Malam tadi saya tdo pukul 5 pagi. Siapkan folio Huda. Aku xtau lah aku ni jenis akak yang lemah lembut sampai kena buli dengan adik2 ke? HAHA. Nasib baik cuti ni saya bawak balik printer saya. Buleh terus print folio dia. Printer ayah bukan xleh guna, tapi saya xinstall dekat laptop ini. So leceh nak instal2 balik ni. Saya berani buatkan folio Huda sebab isinya de kaitan sangat dengan subject PMR. Just general konowledge. tu yang saya berani buat. If x, kau buatlah Huda. Aku bagi guide je. HAHA. Saya tengah buat malam tadi, dia tdo dekat katil saya. Bertuahhhhh punya adik. HAHA. Tapi saya suruh dia buatkan neslo panas before buat folio dia. Dia buatkan okeh. Terkedek2 turun dapor masak air. Auwwww terasa dimanjakan oleh adik pulak. HAHA. Pastu tadi saya mintak tolong dia buatkan neslo lagi. Dia buat okeh. Auuuwwwwwwwww :P



14) Minggu lepas Farith mintak saya carikan info kerja khusus dia di internet. Then emailkan dekat dia. Katanya dia TERLAMPAU banyak aktiviti sampai xsempat nak online cari bahan. Kalau saya dah cari bahan, dia balik bilik, proceed jela. Eh tapi sampai sekarang ini saya xcari lagi. HAHA. HAku ini memang kena buli dengan adik2 oh. KAH KAH KAH. Tapi serius, dia dekat MRSM tu, ntah aktiviti apa dia join. balik Gombak, hitam legam dah macammm bontot kuali. HAHAHA *tumpang lalu pehhh. HAHAHA



15) Saya janji dengan mak nak kemas rumah, tapi dek kerana TERLAMPAU penat, saya telah memujuk ayah amek maid hanya utk beberapa hari. Ayah setuju & InsyaAllah esok maid akan tdo di rumah ini sehingga kerja mengemas siap. Ayah target 3ari. Sampai hari rabu. Sebab 2 buah rumah kan nak mengemas. rumah ini & rumah sebelah. Tapi if siap awal, maid buleh balik awal :) *Maid ni ex maid kami :)



16) Tadi Yasin dah siap cat bilik pengantin. Pinkkkkk tau, auwwwww suke2 :). Lepas ni buleh letak barang2 kawin di bilik pengantin. Dah naik semak bilik bujang saya ni. lepas beli, letak dekat penjuru bilik ni T____T



17) Esok & lusa mak ayah cuti. Katanya nak survey set sofa utk diletakkan di rumah sebelah. & survey set perabot bilik pengantin. Ohhhh maka esok akan penat balik T____T. Baru nak rest :(



18) Jumaat malam 2 ari lepas, kan result sem 8 keluar. Mak Ayah balik kerja, terus bagitau. Dan2 tu Ayah ajak makan luar utk meraikan saya. Ohh pasal ni saya update later eh. Sebab HARUS abadikan dalam belog ini. TERIMA KASIH mak ayah :)



18) Point terakhir is, dah 3x beli neslo, mamak tu silap. Order neslo, dapat milo. Caitttt. Hoiiii N,Ni pon point penat gak ke? ohhh mestiii okeh. bila dah penat, konon feeling & hilang penatlah bila minum neslo, tapi hampehhhh. terus jerit panggil huda buatkan neslo :P Siap ugut dia, xnak buat neslo aku, aku xnak buat folio kau :P



ok dah, xde nak bebel lagi. Ni pon dah panjanggggggggggggg kot. Haaaa hambek, 3 hari xupdate kan. Bacalah puas2, kot2 lepas ni lagi 3 hari baru saya update ke kan. HAHAHA



Sorry saya malas nak amek gambar handbeg, purse, heels & perfume. Alasan? Kepenatan yg melampau jugak kot? HAHAHA



P/s : Nasib baik barang2 ini utk hantaran. kalau x, memang saya sanggup or lebih rela xshopping. Tapi xkan nak bagi 3 dulang aje kan? Sireh, gelang & mas kawen. 3-3 ni wajib. melalui pembacaan saya, 3-3 ni xdikira dalam bilangan dulang. Sebab benda ASAS & WAJIB. Tapi xkan nak bagi 3 balas 1? pihak saya bagi sireh aje? Sumpah klakarrrrrrrrrr weh. So baik saya PAKSAkan diri utk shopping utk kali ini. Ini pon dah hazabbbbb. HUHU.


Alhamdulillah, setakat ini selesai 65.9% persiapan. hamboiiii siap ada decimal lagi tu. well, tipikal budak akaun :P




-strewberimanis

- 3.30 AM, Mon



19 ulasan:

NurIzza berkata...

u jarang shopping kat sogo ker N??

N ko dah dapat keputusan nak masuk ACCA ker??

Aeen berkata...

pergh....byk jugak ko da siap anne....takpe2..chaiyok2...

kukf berkata...

Takotnye tgok kamu wat persiapan...wedding sy bln 9 ni tp byk yg x siap lg.. :(

♥S@R@♥ berkata...

fuhh khatam gak baca entry N ni..hehe

shiqin ghazali berkata...

pergh.. pnjg gile entry ko ni N..
gigih bce 1-1.. hee..
tahniah pd diri sndiri
dan tahniah pd N sbb mengabdikan kesah hdup dlm blog ni.. pnjg oo..
hee.. cpt tpl prsiapan dh dilakukan..

btw, aku kje kt tmpt prtikal lme jerk

fairuzniza berkata...

n, cer try gi sogo. usually sogo akan ada sale gila2. :)

farrah isnanee berkata...

hamboiii....bukan maen lagi ea..byk beno chopping nye N...ngn brg umah lagi..perrhhh!!!tp kje kawen nye al pnat mane la sgt an?hehehe

StrewberiManis =) berkata...

nurizza :


Aku xtau jalan ke sogo la
buleh? HAHAHA


ye2 dah cek, Alhamdulillah dapat :)
kau amek ACCA juga ke? dapat?

StrewberiManis =) berkata...

aeen :

Alhamdulillah urusanku dipermudahkan :)

aku nak settlekan secepat mungkin
lepas ni xnak fikir2 sgt dah
just follow up shj :)

StrewberiManis =) berkata...

kuks :

dear, jgn takut2
sebab nak balik shah alam dah lepas ni
tkt xde masa nak "lari" balik Gombak
hehe :)

StrewberiManis =) berkata...

sara:

tahniah akak sayanggg :)
tahniah juga dekat bby sebab support mama membaca sampai abes :)

StrewberiManis =) berkata...

shiqin :

ni kes 3ari xupdate
so aku masukkan 1 entry je
senang aihhh, HAHA


thanks kin :)
tahniah juga dekat kamu :D

mmg aku target siap atleast 50% preparation
sebab nak balik Shah alam dah kan
heheh


ohh yeke, ehem2, 1st salary belanja eh? HAHA
mesti byk kje kan?
skrg ni kan tgh peak period :)

StrewberiManis =) berkata...

Fairuzniza :

N xreti nak p sane la kak
HUHU
lupe jalan T_____T


selama ni order je nak p mana dekat Incek Fauzy
tapi kali ni dia kerja,
terpaksa "independent"
lepas ni xleh nak bgantung dkt org sgt kan :)

StrewberiManis =) berkata...

nanee :

penat gile siottttttttttt
serius aku cakap
tapi sangat enjoy :)
sebab momen ni akan dikenang seumur hidup :D

NOIN berkata...

hahaha. tipikal akaun student :P

wah dah banyak jugak ko settle ek. macam best je nak kawen. rasa nak kawen pulak macam ni. kah kah kah.

fairuzniza berkata...

ala,senang je nak gi sogo kalau tatau jalan.tinggai jenkete kat lrt,naik train. :)

tadak hal la wat pesiapan sorang2. sy pun wat sorang2 jugak.tunang jauh.. :)

it makes us stronger. kan?

StrewberiManis =) berkata...

NOIN :

nanti time kau nak kwen,
if perlukan aku as wedding planner,
bagitau awal2 eh


aku kontrol pbelanjaan in order to fixed with ur budget
well, tipikal budak akaun lagikkk
budget memanjangggg :P
HAHAHA

StrewberiManis =) berkata...

fairuzniza :

malas nak kendong barang naik lrt
sebab banyak & berat T____________T


yes, sumetime every single job we have done it by ourself, it makes us become stronger & independent :)

NOIN berkata...

hahaha dah nampak ciri2 seorang akauntan berjaya ni. pandai buat budjet. haha :P